?

Log in

No account? Create an account
sweden

Search Engine Optimisation Demystified

I teorin är det väldigt enkelt. Sökprogram som Googles PageRank försöker avgöra om en viss sida verkligen handlar om. För att göra det tittar de på saker som "vad står det i h1-taggen?" och "upprepas någorlunda ovanliga ord flera gånger i texten?"

Så om du skriver en sida om integralkalkyl och använder ordet i headertaggarna och gödslar med det i resten av texten, kan du vara rätt säker på att hamna högt bland sökresultaten för "integralkalkyl". PageRank tittar dessutom också på andra sidor som länkar till dej. Om det är många sidor som gör det och som dessutom använder ordet "integralkalkyl" i länken, så hamnar du väldigt högt.

Till saken hör att väldigt få användare klickar på resultat under det tredje på första sidan av sökresultaten. Du måste mer eller mindre hamna bland de tre första för att ha en chans. Är du på andra sidan kan du glömma det.

Enda sättet att få en sajt att bli ooptimerad för det den verkligen handlar om är att försöka vara för smart: inte använda semantisk markup, använda bilder i stället för text i rubriker, använda synonymer, eller ord du hittat på själv i stället för "integralkalkyl" .

Sen försöker folk ju gärna att hamna högt på sökresultat som deras sidor egentligen inte handlar om. Det var det som BMW blev straffade för av Google förra året. De försökte få folk att hamna på deras sida om de sökte på ordet "Neuwagen", dvs "ny bil". Det gjorde de genom att vanliga browsers blev redirectade till deras sida om de gick till URLen som BMW hade "saltat" med "Neuwagen". Det är inte SEO, det är fusk och Google är inte nådiga mot folk som gör sånt.

Comments